Durant les setmanes anterior i posterior al dissabte 15 de novembre – St. Albert Magne, patró de les ciències naturals – es van desenvolupar al centre un seguit d’activitats destinades a activar l’interés científic al nostre institut. Per fer-ho, es va optar per una fórmula híbrida:

Internament, escollir un esdeveniment científic de caire engrescador, de repercussions en l’àmbit mundial, i fer-ne difusió per part del departament de ciències experimentals del nostre institut, per una banda i, per una altra, dur a terme un grup d’activitat programades per institucions alienes al centre.

  • Dins del primer grup, el dimecres 12 de novembre es dedicà a analitzar en profunditat i en directe, la maniobra de desacoblament i aterratge de la sonda Philae sobre la superfície del cometa 67P/Churiumov-Gerasimenko, emmarcat dins de la missió Rosetta, dissenyada per l’Agència Espacial Europea (ESA). L’objectiu d’aquesta missió és comprendre la formació del nostre Sistema Solar, investigar la procedència de l’aigua al nostre planeta i aprofundir en la solució a l’enigma de l’origen de la vida. Com a fet a destacar, cal assenyalar la col·laboració desinteressada de l’enginyer aeroespacial Jordi Barrera, exalumne del centre.
  • Dins del segon grup, el dilluns dia 17 de novembre, els alumnes de 3r i 4t d’ESO, a més dels de 1r de batxillerat, van assistir al taller d’Experiments Al·lucinants impartit pel doctor en ciències químiques Adolf Cortel i Ortuño, organitzat per l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI) i associats a l’any 2015, declarat any  internacional de la llum.
  • D’altra banda, el dimecres dia 19 de novembre, el doctor Antoni Rosell i Melé, professor investigador a l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambiental, va pronunciar la conferència Mites i realitats del clima i l’escalfament global, organitzada per l’Institut de Ciències Naturals de Catalunya, i adreçada als alumnes de 4t d’ESO i de 1r i 2n de batxillerat d’ambdós instituts de Cervera.

En essència, ha estat un dels cursos en què s’ha treballat més la vessant motivadora i orientadora dels alumnes, de forma que  coneguin de primera mà com es construeix el coneixement científic, atansant-los tant la tasca diària que realitzen els seus professors més propers com la dels científics que treballen en qüestions puntera.

Ramon Pollina | Professor